Overskyet

Lengde: 24,5 km
Stigning: 571
Toppunkt: 853moh

Variert familievennlig sykkletur i kupert terreng med fine fiske- og bademuligeheter.

Se ruta på lommekjent.no

Turen starter ved Velkomstsenteret og tar deg sørover langs Veslesetervegen. Sving høyre inn på «Vegen rundt vatnet» når du kommer til Veslesetervannet. Følg denne rundt vannet til Liesetervegen. Sving høyre på Liesetervegen og sykle over toppen i hyttefeltet og nedover mot Rausjøen. Når du kommer forbi Rausjøen og ser ut over Gausdal skifter denne vegen navn til FV 336 Lieshøgdvegen.

Følg denne forbi steinbruddet og over toppen. Sving venstre på Hjelmstadvegen og følg denne forbi gårdene og helt til enden. Sving høyre på Springlia og følg denne til du kommer på asfaltert veg. Sving venstre etter brua og følg FV 337 Skeivegen tilbake til Velkomstsenteret.

Ta gjerne en fiske eller badepause i et av vannene eller i elva langs ruta. Veslesetervannet, Paradis og Rausjøen er mest barnevennlig for både bading og fisking.

Min Elevation 553 m
Way Points 0
Track Points 1727
Route Points 0
Values not available in the file may shown as 0.
This track was downloaded 124 time(s). Download Track
km/hr
m/s

Langs ruta:

Geocaching "Vegen rundt vatnet"

Langs "Vegen rundt vatnet" ligger det en rekke geocacher i en serie nybegynnercacher som viser hvordan ulike geocacher kan gjemmes. Klarer dere å løse oppgaven?

Les mer..

Fiskeørn ved Rausjøen

I vestenden av Rausjøen er det fast hekking av fiskeørn (Pandion haliaetus).

Eilif Elg på Rausjøen

«Eilif Elg bar fisk åt Raudsio»

Denne teksten er hugget inn i en runestein ved gården Lie i Gausdal. Dette er den tidligste dokumentasjon på at folk har satt ut fisk i fiskeløse vann i Norge og stammer fra ca år 900 e.kr.