Familie på sykkeltur langs grusvei

Midtsommerhelg på fjellet

Vi gledet oss til å oppleve Skeikampen om sommeren for første gang og det ble en helt fantastisk helg.

Vi kjørte opp lørdag ettermiddag og gikk rett til Skeikampen ski og sykkel og leide fulldempede terrengsykler til alle fire. På sykkelutleien fikk vi veldig god service, gode tips til sykkelruter og et kart over området. Les mer om sykkelutleie her.

1 / 2
2 / 2

Etterpå testet vi Pumptrack og sykkel-hinderløypen nederst i skibakken for å bli litt kjent med syklene. På kvelden syklet vi voksne til Austlid fjellstue og forbi Veslesetervannet. Det var en hyggelig tur, men hadde nok vært litt lang for barna.

Aktiviteter fra morgen til kveld

I skibakken ved siden av Ola-expressen er det laget en familytrail med morsomme svinger og hopp som vi prøvde på søndagen. Etterpå testet vi noen av de nærmeste sykkelstiene og endte opp i «Paradis» for å ta et bad i friskt fjellvann. Derfra syklet vi til Thon hotell og spiste en herlig pastalunsj i solen på den hyggelige uteserveringen.

1 / 4
2 / 4
3 / 4
4 / 4

For å benytte oss av den lyse og varme sommerkvelden gikk vi en kveldstur opp på fjellet. Vi fant et hyggelig sted halvveis til toppen der vi tok en pause, stekte lapper på primus og nøt utsikten og stillheten. Vi fortsatte helt opp til toppen og møtte noen beitende sauer på vei opp. På toppen var det fantastisk utsikt i vakker kveldssol. Skeikampen er virkelig like flott om sommeren som om vinteren.

Utsikt Skeikampen
1 / 4
2 / 4
3 / 4
4 / 4

Flere fine fjellturer finner du her.

Test av el-sykler

Mandag leide vi voksne fulldempede el-sykler for å komme oss litt lenger opp på fjellet. For at barna skulle orke å sykle opp de bratte bakkene fikk vi med «Shotgun Tow rope», som var et elastisk tau som kunne kobles fra voksensykkel til barnesykkel ved behov. Vi syklet «Åttern» bortover forbi Galtenheisen, svingte til høyre og syklet oppover mot toppen av fjellet. Det elastiske tauet gikk raskt å feste og fjerne og det var overraskende enkelt for oss voksne å trekke barna opp bakkene. På vei ned tok vi en drikkepause og nøt den flotte utsikten på terrassen til restaurant Galten. Hele veien ned fra fjellet var det godt tilrettelagt terrengsykkel-sti med morsomme broer og svinger.

1 / 5
2 / 5
3 / 5
4 / 5
5 / 5
Utsikt sykkelløype Skeikampen

Flere fine sykkelturer finner du her.

Med el-sykler og litt drahjelp opp og morsom nedoverkjøring ble dette helgens høydepunkt og noe vi virkelig kan anbefale til andre barnefamilier.

Vel nede i dalen avsluttet vi langhelgen med en deilig kule-is i solen på uteserveringen til Treffen kafé.

Mor drikker kaffe ute og datter spiser is

Neste gang gleder vi oss til å ta med syklene opp i Ole-ekspress-heisen, den er som regel åpen hver dag om sommeren.