T5 Rausjørunden | Setersykling | Skeikampen

Rausjørunden

Lengde: 24,5 km. Stigning: 571.

Variert familievennlig sykkeltur i kupert terreng med fine fiske- og bademuligheter.

Turen starter ved Høyfjellstunet og tar deg sørover langs Veslesetervegen. Sving høyre inn på «Vegen rundt vatnet» når du kommer til Veslesetervannet. Følg denne rundt vannet til Liesetervegen. Sving høyre på Liesetervegen og sykle over toppen i hyttefeltet og nedover mot Rausjøen. Når du kommer forbi Rausjøen og ser ut over Gausdal skifter denne vegen navn til FV 336 Lieshøgdvegen.

Følg denne forbi steinbruddet og over toppen. Sving venstre på Hjelmstadvegen og følg denne forbi gårdene og helt til enden. Sving høyre på Springlia og følg denne til du kommer på asfaltert veg. Sving venstre etter brua og følg FV 337 Skeivegen tilbake til Høyfjellstunet.

Ta gjerne en fiske eller badepause i et av vannene eller i elva langs ruta. Veslesetervannet, Paradis og Rausjøen er mest barnevennlig for både bading og fisking.

Ruta er skiltet: T5 Rausjørunden.

Sykkelutleie har kart med alle sykkelrutene.