S9 Svarttjernstien | Fjellturer | Skeikampen

Svarttjernstien

S9 Svarttjernstien: Lengde: 13,9 km. Stigning: Toppunkt: 1093 moh.

Flott fjelltur på sti i variert terreng i høyfjell og skog.

Turbeskrivelse

Turen starter ved Høyfjellstunet og følger skilting S9 Svarttjernstien. Start med å gå ut på peer Gyntveien og ned til krysset i Veslesetervegen. Sving inn mellom de brune leilighetsbyggene og Veslesetervegen og følg stien ned til paradis og videre ut på Veslesetervegen igjen. Sving venstre når du kommer på vegen og følg denne til neste sving. Sving høyre mot Trisnipp og følg denne rett fram til Einstadsetra i enden av veien. Stien starter opp til venstre for grindstolpene og går i kupert stigende terreng på en gammel setersti opp til Systuggusetra. Ved Systuggusetra svinger du høyre nedover vegen ca 200m før du svinger venstre inn på stien som tar deg på sørsida av Nisjuvatnet, over kloppene og opp til Fyksesetra. Fra Fyksesetra følger du veien opp til Peer Gyntvegen, som du bare krysser og tar av på stien nordover. Stien går bratt opp fra Lykjomtjønnet opp på Ørnkampen. Stien fortsetter rett fram men det er verdt det å ta turen helt ut på toppen.

Fra ryggen på Ørnkampen går stien rett fram ned første kneika, forbi Svarttjønnet og videre ned til Skeiselva. Vær forsiktig når du krysser elva. Følg stien opp stien over skuldra på Avlundkampen. Herfra går turen nedover til alpinanlegget. Når du krysser slalombakken rett etter gapahuken går du rett fram over den lille brua og videre på sti ned tilbake til Høyfjellstunet.

Ruta er merket S9 Svarttjernstien.