Dørdalsrunden | Stisykling | Skeikampen

Dørdalsrunden

Lengde: 17,7 km. Stigning 491 m. Vanskelighetsgrad: Middels til krevende.

Flott totimers rundtur på flytsti med muligheter for friske nedkjøringer. Kan fint kjøres begge veier. Tur opp på toppen Dørdalsknappan anbefales om man liker friske nedkjøringer.

Dørdalen – Storrøgna – Gråkampen – Røgnhøgda – Dørdalsknappan - Dørdalen

Turbeskrivelse

Kjør eller bestill transport 8km langs Peer Gyntveien inn til parkeringa under kraftlinja i Dørdalen. Følg stien oppover under kraftlinja. Sving venstre på toppen sånn at du får vannet Skjellbreia på høyre side. Når du kommer til vannet Storrøgna svinger du høyre over bekken og følger den T-merkede Peer Gyntstien på sørsida av Storrøgna. Sving venstre i stikrysset når du kommer til den lille hytta. Følg stien over haugen ved hytta, på østsida av Storrøgna og opp til stikrysset under Gråkampen. Ta gjerne turen til toppen eller sving venstre i stikrysset. Etter ei fin nedkjøring skal du svinge høyre over en liten dal. Følg stien rundt Røgnmyrin. Hold høyre på hovedstien når du starter stigningen etter myrene. (Alternativt følg stien langs ryggen og sving høyre i stikrysset på toppen.) Etter nok en fin nedkjøring svinger du brått venstre i bunnen og følger denne over sletta til stikrysset. Ta høyre i stikrysset og følg Peer Gyntstien ned til veien. (Alternativt: Ta venstre på Peer Gyntvegen og følg denne til skiltet utsiktspunkt. Følg stien fra parkeringsplassen opp til toppen av Dørdalsknappan. Herfra er det to friske nedkjøringsmuligheter: ned langs ryggen til Svellesetra eller utfor kanten ned mot Hovesetra. ) Sving høyre når du kommer ut på Peer Gyntvegen og venstre i første kryss og følg veien forbi Ånekresetra til Hovesetra og ta av på stien mot øst der. Følg Bukkerittraseen tilbake over haugen, ned til bekken og opp til bilen.

Ruta er ikke skiltet i sin helhet så kart bør medbringes. Området har beitende sau og storfe.

Sykkelutleie har kart med alle sykkelrutene.